Faza & Izuan

Faza & Izuan
We are Meant to Each Other :) Love You Syg

Sunday, March 27, 2011

Bila Rindu, Teringat, Hanya Al-Fatihah yg Mampu ku Berikan Padamu...

3.45 am:: mata still tak mo lelap, so jari nie ligat menaip mesej to my sister.......

to: k.chaq >>> weh..aku tak leh tdoq...tiba2 rindu arwah tok..
teringat..huhu

from: k.chaq>>> huu..baca la doa...

to: k.chaq>>> ha la...dah baca Al-Fatihah..rinduuu...

from: k.chaq>>> aku pon..sedih....


Tahun nie cukup 3 tahun pemergian Nenek tersayang ke Rahmatullah...Dalam bahasa utara kami nenek dengan panggilan "Tok"....Yeah..walaupun hampir 3 tahun Tok pergi meninggalkan kami, tapi rindu, ingatan terhadap arwah masih lagi utuh..segala kenangan manis, suka duka bersama arwah sangat2 dirindui..terasa cam nak reverse balik suma kenangan2 tue..dan until now, kami still rasa cam arwah masih ada lagi di dunia nie...tiap kali masuk rumah arwah, terasa cam nampak kelibat2 dia...cara dia duduk, cara dia makan, cara dia senyum, cara dia gelak, cara dia berjalan....semua tentang arwah masih lagi terbayang2 dan terngiang2 sampai skrg...

ingat lagi, time dulu2, masa zaman sekolah...lepas balik sekolah je mesti singgah rumah Tok..actually rumah aku ngan rumah arwah tersangat la dekat...cuma rumah arwah betul2 depan jalan and rumah aku belakang jalan..HEHE...bila singgah rumah arwah je mesti selongkar bawah tudung saji..HEHE...belek ada makanan apa2 ka..dan arwah pon dah sangat lali ngan perangai cucu dia...dan sememangnya dia akan simpan makanan untuk kami...kadang2 bila sebut je teringin nak makan "Roti Canai Asli", dia akan buatkan...sangat, sangat sedap dan sememangnya original (angkat thums up 3 kali)...Roti Canai Telur satuu...! SIAP!!

lagi satu, arwah nie sememangnya sangat aktif...beliau tak boleh duduk diam..ada je keja yang dia nak kena buat...rumput panjang skit pon dah tak senang duduk, dan sememangnya dia akan cabut rumput tue sampai botak!!! hah! ada lagi, siap berleter lagi kat rumput tue..."awat la hg suka nek pjg2..? aku bukan leh tgok, aku geram..!" HAHA...tok..tok..lawak la tok aku nih...laman rumah dia tue toksah kata la...bersih tanpa sebarang sampah sarap or daun or rumput..yg hanya adalah pasir putih. sangat bersih..

Tok aku juga adalah sorg pembekal "Bedak Sejuk"..bedak sejuk dia mmg org suka...katanya gebu, putih bersih tak dak sekoq ulat pon...bila ada org tanya "dik, sapa bleh wat bedak sejuk..??" jwpnnya adalah TOK SAYA BOLEH BUAT BEDAK SEJUK! Hee...bila hari cuti skolah, aku ngan adik dan kakak, kami suka tolong dia..tolong kacau je..HAHA...........................then, bila hari hujan plak dia la org pertama yang akan kalot...bayangkan dalam hujan lebat tue dia boleh p korek longkang..! bila tanya "Tok!, watpa tu..?" dia jwb "korek longkang ni, nnt bleh tersumbat jadi banjir plak.." HUHU..Tok memang prihatin..!

tapi...............
semua tu dulu...sekarang ni dah tak da dah....Tok dah pergi mengadap Ilahi buat selama2nya..dan takkan kembali lagi..HUHU...imbas kembali time tue aku semester satu...esoknya tue aku nak balik U...petang tue saja2 p rumah dia..sembang2...gelak2...Tok nampak sihat walafiat..takda tanda2 dia sakit pon..takda tanda dia nk pergi tinggalkan kami buat selama2nya...dia sembang cam besa, buat lawak....................

tapi......
yg paling aku terkilan selalunya bila aku nak peluk dia, dia akan peluk aku balik...tapi ptg tue aku peluk dia tapi dia tolak aku...dia dah tak mau peluk aku....sgt sedih time tue...rasa heran jgk tiba2 dia kelakuan camtu...tp tak pa, aku ingat maybe tok penat atau rimas..HUHU.....aku cakap kat dia yg aku nak buat kek coklat malam nanti, nanti aku hantar kat dia sikit...dia tak kata apa, just senyum je...senyuman yang penuh tanda tanya...dan memang malam tue aku pon hantar kek kat dia...entah sedap ke tak kek yang aku buat tu..HAHA...Sedap tak tok..?? HIHI..hmm...esoknya hari sabtu...hari aku nak balik U...abah yang hantar sampai Kedah...sebelom balik p jumpa Tok dulu, salam dia..cium tangan.....dia pon cium aku balik..sebelom masuk keta, tok cakap something yg pelikdan tak kan aku lupa sampai bila2....kata2 terakhir dari mulut dia..kata2 yang buat aku sebak saat nie....

"hg balik hari nie, sok Tok "senyap" la...." "awat tok ckp cmtu..?"...no respon from her...dia just keep smile on me... HUHU...........

esoknya....ahad, 8 am...

.....k.chaq calling......

aku: helo.....
k.chaq: Ngah.........tok dah takda.........(nangis tersedu2)
aku: (tersentap) haaaa...??

tok meninggal dalam sembahyang subuh, time tue dia ngah sujud....kul 7 baru maklong perasan yg tok dah takda....tue pon setelah berkali2 panggil tok tapi dia tak sahut..HUHU...

Tok...........kenapa awal sgt tok pergi.....tak sempat nak tgok k.chaq nikah....dia dah nak kawen..insyaAllah bulan 5 dia akad nikah....alangkah indah kalau tok sempat tgok dia kawen, dulu tok penah kata sempat ka tak tok tgok dia kawen..tapi Allah lebih tahu segalanya...Tok tak sempat tgok k.chaq kawen.....
tok....ada lagi satu benda yg tok tak tau...kami pamili dah tak dok kat Sama Gagah dah...rumah kami terbakar...mesti tok tak sangka kan...rumah kami terbakar, tak sempat selamat apa2, kami tinggal sehelai sepinggang dan hanya harap bantuan org lain...tp alhamdulillah kami semua selamat...sebulan jugak la kami tumpang rumah tok...tapi...........m.long tak suka....hari pertama kedua semua nya okay, pastu lama2 dah tak seronok...HUHU...sedih......tak mau la cita kat tok nanti tok sedih gak...HUHUHU....

kami rinduuuuuuuuu sgt2 kat tok....lau Tonah baca entry nie mesti dia pon anggok setuju dan i'm sure dia akan sedih....kami rindu sgt2 kat tok...rindu nak kembali mcm dulu...tp semua tu mustahil...hanya doa kami kirimkan utk tok...kami berdoa moga Allah sentiasa lapangkan kubur, merahmati tok...Insyaallah....

*****Al-Fatihah*****

oblige:: kami sgt rindu tok....moga Allah merahmati roh arwah tok..we Miss u soo much! mmmuuaahh!

No comments:

Post a Comment